Monday, November 12, 2012

In The Name

Peace Be Upon You...


Ada roti namanya harimau. Kulit dia keras dan agak berkerutu tapi dalamnya lembut dan sedap. Saya suka!
Apa nama anda? Anda menyukainya? Nama moden atau nama klasik? Apa maksud nama anda? Anda tahu?.  Nama bukan perkara remeh. Ia adalah representasi kepada peribadi seseorang. Mencerminkan pemilik nama tersebut. Apabila disebut ia adalah doa kepada pemilik nama. 

Nama saya apa maksudnya? Apa nama saya ye...hmmm. Dulu nama saya tiada makna. Masa sekolah rendah dulu-dulu, ada rakan pernah bawa sebuah buku tajuknya, 'Maksud nama-nama Islam' ke sekolah. Emak dan ayah tak pernah bagi tahu saya apa maksud nama saya jadi saya rasa ingin tahu. Cantikkah maksud nama saya? Ada kawan-kawan yang namanya bermaksud puteri, kemakmuran, keindahan,pemimpin dan banyak lagi yang saya sudah lupa dek dimamah tahun. Saya cari dalam buku berkenaan. Berkali-kali. Tapi tak jumpa. Saya sedih. Kenapa nama saya tiada maksud. Rasanya ada saje orang lain yang sama nama dengan saya, tak lah pelik sangat kot nama saya tapi kenapa nama saya tiada dalam senarai buku tersebut. Saya sedih. Tapi saya tak beritahu emak saya sebab saya rasa itu bukan penting sangat pon. 

Masa kecik, sebelum masuk tadika, saya ingat lagi, emak ajar saya belajar tulis nama saya atas kertas sebelum pertama kali pergi tadika. Saya duduk depan tv dan emak berhenti jahit baju dan ajar tulis nama saya guna huruf besar. Tulisan saya tak comel tapi boleh difahami. Emak ajar tulis huruf H, huruf R, huruf O dan 4 lagi huruf lain. Emak ajar tulis nama ayah sekali. Lepas belajar tulis nama dari emak, saya suka tulis nama. Semua benda saya nak tulis nama saya. Kerusi,meja, buku tulis, kain emak dan macam2 lagi tapi sesetangah benda emak marah kalau tulis nama. Saya pon ikut ajelah, sebab saya sayang emak saya. Tapi masa hari pertama masuk tadika saya menangis, berpaut dekat kaki ayah sebab saya tak pernah berpisah dengan emak saya. Ayah marah saya, saya takut bila ayah marah. Dulu ayah garang, tapi ayah dah tak garang lagi sekarang. Saya pon pelik. Walaupun garang ayah tak pernah pukul saya walaupun saya buat silap. Saya selalu nak dapat nombor satu dalam kelas supaya ayah gembira. Ayah baik sekarang hehe.

Masuk sekolah rendah, saya suruh kakak tulis nama saya dekat semua buku teks, buku latihan dan buku tulis saya. Saya suka tulis nama tapi tulisan saya tak cantik macam tulisan kakak. Tulisan saya kecik dan kurus. Tak cantik. Tulisan kakak bulat-bulat dan serong sikit. Saya suka. Tapi kakak tak suka saya suruh dia tulis nama dekat buku saya. Dia suruh saya tulis nama sendiri, lepas tu saya bagi tahu emak. Kakak pon marah saya, dia kata saya suka mengadu ^_^. Kawan pon puji saya tulis nama dekat buku cantik tapi saya tak bagitahu mereka kakak saya yang tulis. Saya suka diorang puji saya. 

Masa sekolah rendah, kawan tanya saya, ' apa nama awak?' Saya suka buat kawan baru dulu-dulu. Saya akan jawab dan tanya nama diorang pula. Saya suka bila mereka panggil nama saya macam mak panggil saya sekat rumah sebab saya tahu itu nama saya. Semua kawan2 saya panggil nama saya macam dekat rumah sampailah saya darjah enam. Saya sekolah kampung, semua kawan saya mak ayah saya kenal. 

Nampaknya saya dah besar. Umur saya dah 13 tahun. Saya tak boleh sekolah dekat dengan rumah lagi. Saya kene keluar rumah awal, naik bas pergi sekolah. Saya tak suka sangat tapi saya suka sekolah tu sebab dia sekolah baru. Pelajar tak ramai, tak sesak sangat. Minggu pertama sekolah saya tak ramai sangat kawan. Saya masuk kelas tapi tak ada satu pun kawan masa saya sekolah rendah satu kelas dengan saya. Saya sunyi tapi saya rasa saya ok aje. Orang tanya nama saya, saya jawab. Nama mereka sedap-sedap lah saya rasa.Tak macam nama saya. Nama diorang moden-moden. Tak ada sorang pon nama macam saya. Kawan sekolah rendah saya sepatutnya sekelas dengan saya tapi dia dah pindah. Sekolah dekat rumah. Saya sedih sangat. Nama dia lebih kurang dengan saya tapi dia dah tak ade dalam kelas lagi. Rakan semeja saya tanya kenapa budak tu pindah? Saya cakap tak tahu. Dia kutuk nama kawan saya. Dia kata, 'Oloh nama apa macam ni?' Dia mulut jahat. Saya nak marah tapi nama saya pon macamtu jugak, saya sedih. Saya tak suka kawan semeja saya. Dia selalu buat saya rasa tak selesa.

Masa sekolah menengah kawan2 saya tak panggil nama saya macam mak panggil dah.Saya rasa dah besar. Saya rasa geli. Nama tu nama manja saye. Kawan saya panggil nama penuh saya tapi macam panjang la pulak tapi saya redho je. Kalau ade orang tanya nama saya, saya reluctant nak bagi tahu. Sya tak suka sebab diorang selalu cakap nama saya klasik. Saya benci orang kutuk nama saya. Kalaupon nama diorang moden dan sedap janganlah kutuk nama saya. Tak baik tau. Tapi saya tak bagi tau emak saya sebab saya rasa saya dah besar masa tu tapi saya masih selalu ngangis kalau saya rasa susah. Kawan baik saya panggil saya guna nama penyanyi lelaki British. Saya pon tak tahu kenapa tapi mungkin sebab saya selalu dengar lagu nyanyian kot tapi saya takdelah minat sangat pon. Kawan2 lain pon ikut panggil macam tu jugak. Saya tak kisah asal jangan panggil nama pelik2 dan nama saya dekat rumah. Pernah sekali ustazah pelik dengar kawan panggil nama saya, saya pon tak tahu nak jawab ape hehehe

Bila masuk universiti, saya tukar balik nama panggilan saya dekat kawan2 saya. Mereka panggil saya macam dekat rumah. Saya tak suka sangat tapi saya tak suka nama penyanyi tu. Dia bukan Islam pon. Tak syoklah gitu kan. Kalau orang tanya nama saya, saya bagi tahu nama pendek. Diorang still tanya nama penuh.Saya tak nak jawab tapi macam tak mesra lah pulak kan. Mereka masih komen benda yang sama, eh klasiknya nama. Rasa macam mahu tumbuk aje muka mereka tapi mak ajar saya supaya sabar. Jadi saya pon tak ambil hati. Selama 20 tahun, saya ingat nama saya tak ade maksud. Pernah saya tanya emak dengan ayah, siapa yang bagi nama saya ni? Mak cakap orang alim dekat tepi rumah atuk. Tapi kenapa nama saya tak ade maksud mak? Mak tak tahu nak jawab ape. Ni mesti kes mak tak tengok buku dulu ni sebelom bagi tahu encik polis dulu-dulu masa tulis dalamsurat beranak ni ehhehe. Saya mulalah nak emo tapi malaslah emo-emo nanti mood saya tak baik

Masa umur 21, saya baru tahu yang sebenarnya ejaan nama saya tu yang silap sebenarnya. Nama saya ada maksud. Banyak pulak tu. Dan yang paling penting, makna disebalik nama saya sangat indah, sehingga buatkan saya hampir menitiskan air mata. Dulu saya benci nama saya sebab orang kutuk klasik dan legend la, apa la tapi sekarang saya sangatsuka nama saya. Maksudnya baik sekali yang tak pernah saya tahu pon sebelum ini. Jadi saya tak jeles lagi dengan nama kawan saya.

Dua hijrah. Tenang dan mendamaikan. Itulah maksud nama saya. Indah bukan? Nama saya ini adalah seperti nama anak Nabi kita Muhammad S.A.W. Dua hijrah derive daripada dua hijrah yang dilakukan oleh puteri baginda yang mengikuti 2 hijrah. Pertama; hijrah ke Habsyah selepas beliau berkahwin dengan Uthman Bin Affan. Rombongan Kaum Muhajirin ke Habsyah (kini Ethiopia) membawa 11 orang wanita dan beliau salah seorang dari mereka. Mereka meninggalkan kesenangan yang dikecapi untuk sama2 berdakwah. Hijrah kedua beliau adalah Hijrah ke Madinah dan beliau merupakan Puteri Rasulullah yang melakukan 2 kali hijrah dan atas sebab itulah beliau dikenali dan digelar sebagai 2 hijrah.

Rasanya terlalu besar dan mulia pengorbanan yang dilakukan oleh puteri nabi yang melakukan 2 hijrah ini. Satu penghormatan yang amat besar bagi saya untuk membawa maksud nama ini. Sesungguhnya saya hanyalah insan yang hina yang terlalu banyak melakukan dosa setiap hari. Tetapi saya merasa sangat bersyukur kerana nama yang baik yang saya idam-idamkan selama ini semamangnya telah ada pada saya sejak saya dilahirkan lagi cuma saya sahaja yang kurang ilmu pengetahuan untuk sedar akan itu. Nama itu menggambarkan peribadi pemiliknya, maka saya sangat berharap yang saya dapat membawa maksud baik nama saya dan tidak mencemarkan nama yang telah ibu dan ayah berikan kepada saya. Mungkin saya tidak sehebat puteri rasulullah tetapi I really hope that I can live up to what my name suppose. InsyaALLAH. Hijrah pertama telah saya lakukan setibanya saya di Bumi UK ini. Semoga perubahan yang baik ini dapat dikekalkan dan diteruskan dan agar saya dapat sentiasa memperbaiki kelemahan diri setiap hari untuk menuju ke Jalan Allah. ^_^


No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Plymouth, Devon, United Kingdom
Servant of Allah who try to better herself everyday.