Wednesday, January 18, 2012

Unsolicited Help That Helped to Every Bits

Peace Be Upon You...





Always, help is something that we request from somebody for the sake to lighten our burden or problem.Isn't it? Magically i experienced unrequested help in my time of being a musafir last week. The feeling of gratefulness filled me from inside. I couldn't stop thanking Allah for sending us his messenger that saved us from the hunger in freezing cold at quarter 4 in an extremely cold night at a train station yang ditutup pd pukul 11 malam. Malam itu kami merempat d stesen keretapi Bristol Temple Meads kerana keretapi utk balik ke Plymouth dtangguhkan pergerakannya sbb ade sedikit construction in process with the trail, so we ended up at the station until supposedly 6 am. Dalam winter yang tengah memuncak dan pd malam yang suhunya jatuh dbawah paras beku, disitulah kami 6 org bersama2 berusaha utk mghabiskan masa yg terasa amatlah lama. Theres nothing to be seen in front us except for 3 other english people in the same boat like us waiting patiently for the time to pass. In the cold, we shivered together still reminding ourselves that -4degrees is not that cold whereas our bodies were trembling terribly. At such time, typical bandar d england ini kecuali bandar2 besar spt London, Manchester n etc, usually will be a dead town after 6 pm, and it will get earlier if it is winter season. Pd masa itulah pundi kencing terasa sgt seksa and our stomach started growling producing excruciating sounds. Tiada premis yg berperasi pd waktu itu dan kami terpaksa menahan segala rasa yang menyeksa itu. Ada juga org2 puteh yg seakan mabuk datang mengganggu kami tp kami beranikan diri utk tidak berganjak dr tempat duduk kami takut dkejar mereka pula. Kami berpeluk-pelukan sesama sendiri dlm usaha membekalkan haba but to no avail. The temperature at night really drops that kami seakan-akan terasa badan kejang krn sejuk yg teramat. 


Pd masa kami bersama2 menunggu itu banyak juga teksi yang lalu lalang dihadapan kami berharap mencari penumpang didlm gelap malam itu tp tidak kami hiraukan krn duit di tgn tidk mengizinkan kami menyewa teksi yang mahal. Setiap 5 minit saya menoleh kearah jam di telefon bimbit. Hanya Allah shj tahu betapa malam itu terasa sungguh lama dan kami pula sudah semakin lapar krn hanya sempat makan d airport Faro, Portugal sebelum menaiki kapal terbang utk pulang ke England. Sebaik shj sampai d airport London Luton kami terpaksa berkejar krn tiket tube kami sgt sempit masanye utk membenarkan kami menjamah makanan, makanya kami tidak makan sepanjang10 jam sudah. Tiba2 dalam pukul 3 pagi sebuah teksi meluncur melalui kami yang berhimpit-himpit bersama duduk utk merasa haba. Teksi itu berwarna biru mampu membawa seramai 6 penumpang. Seperti teksi lain yang lalu melepasi kami sebelumnya, kami tidak juga hiraukan. Malam berlalu dgn sungguh perlahan, seorg demi seorang kawan saya megadu tidak dapat menahan pundi kencing mereka krn terlampau sejuk,ianya seakan-akan menekan lagi menyeksa. 


Lebih kurang 15 minit utk pukul 4 teksi tadi melepasi kami buat kali keduanya. Teksi itu berpusing mengelilingi bulatan. Saya ingtkan dia mahu keluar tetapi sekali lg pemandu teksi utk dilihat menuju kearah kami. Tiba-tiba teksi itu berhenti tepat dihadapan saya dan seorg lagi kawan sy yg tidak berganjak dr tempat duduk kami sejak 3 jam yg lalu. Pemandu teksi tersebut menjulurkan kepalanya perlahan-lahan dr cermin keretanya kearah saya. Pada masa itu terasa agak gentar bimbang diapa-apakan beliau. Masa itu sudah tiada husnudzon dlm hati krn ia-lah kami merempat dtempat asing lagi tidak dketahui bagaimana keadaan keselamatannya disitu. Dalam hati sya berdoa agar kami tidak diapa-apakan beliau. Sejurusnya, sy agak startle krn pakcik berkulit hitam itu memberi salam, dijawab salamnya tp sy juga kwn saya diam selepas itu. Pakcik itu bertanya:


"Are you okay girls? Do you need anything, any food or water?"


Saya hanya diam, kawan sy menjawab," Oh no thanks we are okay here!"


Pakcik itu tidak berputus asa. Dia berkata lg. "If u need anything, I can get it for u" "No thanks, jawab saya ringkas"


Pakcik itu nampak seakan hampa dan berlalu dgn teksinya. Dalam hati saya sgt bersyukur krn tiada bala yg menimpa kami saat itu. Pd masa yg sama,saya tertanya-tanya, kenapa pakcik itu terlebih baik bertanya keadaan kami ye? Atau adakah kami ini nampak terlalu kesian spt org yg merempat tiada rumah? Maybe the later i guess, fikir benak saya. Empat org lagi kawan saya yg tidak berada bersama saya dan Hana. 4 kawan saya tiba2 muncul di sebalik dinding tempat saya berlindung. Mereka terus berjalan mundar-mandir utk elakkan sejuk,manakala saya pula sudah tidak mampu berdiri krn penat, ditambah sejuk dan lapar juga keadaan pundi kencing yg semakin menekan, duduk sahaja di kerusi besi yg mencucuk ke tulang sejuknya. Mereka bertebaran ke arah pilihan masing2 sekali lg meninggalkan saya dan hana berduaan bersendirian d kerusi itu. Jam telefon bimbit menunjukkan 5.30pg. 


Tanpa diduga, sekali lg teksi biru yang sama datang lg. Hati saya berdebar tiba2. Takut menyelubungi kami. Pakcik tadi keluar dari teksinya sambil memegang 2 buah gelas polisterina kecil ditangannya. Dia berjalan pantas kearah kami dan mengucapkan salam sekali lg. Kami menyambut salamnya. Pakcik itu dgn pantas menghulurkan kami gelas tersebut. 


"Please take this. I bring u hot coffee and some food"


Beliau kembali ke teksinya dan mengambil pula plastik makanan bersama sebuku baguette yang tinggal separuh. Mungkin separuh lg telah menjadi hidangan pakcik tersebut. 


" Please take this, this is Halal. I get this this from a halal restaurant" ucapnya.


Dari kejauhan, saya dpt dengar alunan ayat al-quran berkumandang dalam teksinya. Hati saya menjadi sayu tiba2, rasa bersalah juga muncul krn berfikir buruk kpd pakcik itu.Betapa tidak husnudzonnya sy terhadap hamba Allah yg lain. Pakcik itu bertanya kami, 


"Are u from Malaysia?" " Yes" ujar kami girang sbb pakcik itu cam muka org Malaysia. Mungkin jg kerana ramai penuntut Malaysia di Bristol yg pernah naik teksi beliau mungkin. Dia memberitahu kami yang dia datang dari Somalia dan sudah lama bekerja sbg pemandu teksi. Perbualan kami dgn pakcik itu berakhir dalam 5 minit apb pakcik itu minta beredar dulu dan menyuruh kami menjamah makanan yg d berinya. Alhamdulillah, syukur dpanjatkan kpd Allah S.W.T krn mengirimkan kami rezeki yg murah dlm kami kesejukan dan kelaparan itu ada yg sudi menolong. Kami berkongsi hidangan yg diberikan pakcik itu dgn gembira dan malam itu saya sedar, yang kuasa Allah tiada batasnya. Pertolongan Allah boleh datang dlm pelbagai bentuk. Kadang2 dlm keadaan yg kita tidak sangka-sangkakansekali spt malam ini. Mungkin pd pakcik itu, makanan yg diberikan kpd kami cuma sedekah,ttp pd sy, makanan itu telah menyelamatkann kami yg seharian kelaparan. 


Peristiwa ini jg menyedarkan saya utk lebih murah hati utk bersedekah membantu org yg berada dlm kesusahan. Bayangkan pakcik itu, beliau datang dr Somalia.Negara yg miskin terkenaldgn kebuluran dan pelarian malah telah membantu kami yg pula datang dr negara yg kaya dgn makanan dan sumber ekonomi. Betapa besarnya kuasa Allah yg telah menyedarkan saya betapa selama ini kedekutnya saya dalam bersedekah dan kurangnya sedekah saya utk dbandingkan dgn pakcik yg baik hati itu, menolong saudara seagamanya yg beliau langsung tidak kenali. InsyaAllah akan saya sematkan peristiwa ini sebagai pedoman hidup untk menjadi hamba yg lebih bertakwa.

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Plymouth, Devon, United Kingdom
Servant of Allah who try to better herself everyday.